مقالات

روش های تمیز کردن نقره

روش های تمیز کردن نقره جات

روش های تمیز کردن نقره

10 روش آزمایش شده و اثبات شده DIY برای تمیز کردن جواهرات نقره ای شما!

(DIY:خودت انجام بده (Do it yourself or DIY) اصطلاحی است که از دهه ۱۹۵۰ میلادی در برخی کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده آمریکا رواج پیدا کرد و معنای آن تعمیر، اصلاح، ساختن یا انجام برخی کارهای فنی در خانه یا بیرون از خانه بدون کمک خواستن از متخصصان و استادکاران آن رشته‌است.)

چندین روش برای از بین بردن لکه های انباشته شده از جواهرات نقره وجود دارد، این 10 تکنیک DIY برای تمیز کردن جواهرات نقره بیشترین امتیاز را دارند:

  1. جوش شیرین و فویل آلومینیوم
  2. حمام لیمو و نمک
  3. خمیر دندان
  4. کوکاکولا
  5. پنجره پاک کن
  6. آبجو
  7. سس گوجه
  8. سرکه
  9. ودکا
  10. پودر لباس شویی

اهمیت تمیز کردن زیورالات نقره

همه ما جواهراتی داریم که هر روز می پوشیم اما از مراقبت از آن غافل شده ایم. برای اینکه جواهرات خود را در حالت نقره ای کامل خود نگه دارید، باید آن را تمیز کنید و مرتباً از آن مراقبت کنید. محصولات خاصی وجود دارد که می‌توانید از فروشگاه بخرید، اما می‌توانند گران و گاهی خشن باشند، ممکن است فقط در سخت‌ترین شرایط به آن نیاز داشته باشید. بهترین چیز در مورد نقره این است که می توان آن را با استفاده از وسایل و محصولات خانگی عمومی تمیز کرد و ما اینجا هستیم تا در این مقاله از فروشگاه نقره حامدی بفهمیم کدام یک از آنها کار می کنند.

پس از تحقیق در مورد این موضوع، متوجه شدیم که ایده‌های زیادی وجود دارد، اما برای اثبات کارایی آن‌ها چیز زیادی وجود ندارد، بنابراین تصمیم گرفتیم نتایج واقعی و صادقانه را از همه گزینه‌های شما ارائه دهیم.

ما 10 روش مختلف را امتحان کرده و آزمایش کرده ایم که در آنها می توانید نقره خود را فقط با استفاده از محصولاتی که از قبل در خانه دارید تمیز کنید. این آزمایش برای کمک به شما در انتخاب بهترین روش تمیز کردن جواهرات نقره انجام شده است.

اول از همه باید بدانید…

لکه دار کردن چیست؟

تیرگی یک لایه نازک خوردگی است که به سرعت روی جواهرات نقره شما شکل می گیرد و در نتیجه یک پوشش تیره ایجاد می شود که دیدن آن نامطلوب است. تیرگی اساساً کدر شدن نقره است که معمولاً به عنوان یک واکنش شیمیایی با سولفید هیدروژن یا گوگرد موجود در جو رخ می دهد. در بیشتر موارد، برخی معتقدند که کدر شدن ناشی از اکسیداسیون است، اما این درست نیست زیرا نقره در دماهای متوسط ​​به آب یا اکسیژن واکنش نشان نمی دهد. با این وجود، فلز موجود در آلیاژ مانند مس تمایل به واکنش با اکسیژن دارد.

به همین دلیل است که نقره عموماً در فضاهایی با محدودیت هوا ذخیره می‌شود، اگرچه از آنجایی که بیشتر جعبه‌ها و کابینت‌های جواهرات هوابند نیستند، همچنان امکان فرآیند کدر شدن را فراهم می‌کند، فقط با سرعت کمتر. علاوه بر هوا، جواهرات نقره ای شما ممکن است به خوبی با سطوح قلیایی پوست شما واکنش نشان دهند. وجود گوگرد و اسیدهای آمینه که در تعریق یافت می شود می تواند باعث تغییر رنگ پوست و جواهرات شما شود. تمیز کردن مرتب جواهرات به جلوگیری از این نوع تغییر رنگ کمک می کند.

و اما میرسیم به آزمون بزرگ!

ما قصد داریم نتایج 10 محصول پیشنهادی مختلف را امتحان، آزمایش و به شما نشان دهیم تا بتوانیم بهترین روش DIY را برای تمیز کردن جواهرات نقره در خانه تعیین کنیم. هر روش از نظر موفقیت از 10 امتیاز می گیرد، به علاوه نتایج قبل و بعد را به شما نشان خواهیم داد. لطفاً به خاطر داشته باشید که ما از سخت‌ترین موقعیت‌های مخدوش در این آزمون استفاده کرده‌ایم – بنابراین برخی از آنها ممکن است در موقعیت‌های کمتر مشکل‌ساز بهتر عمل کنند.

روش شماره 1

جوش شیرین و فویل آلومینیوم

آب جوش و جوش شیرین را به یک کاسه با فویل آلومینیومی اضافه کنید. بعد از 1-3 دقیقه آن را بردارید، زیر آب خنک بشویید و با یک پارچه نرم خشک کنید.
این فرآیند باعث ایجاد یک واکنش شیمیایی می شود که در عرض چند ثانیه، کدر شدن نقره را از بین می برد.

نتایج
شما می توانید روند اتفاق افتادن و تغییر رنگ تیره جواهرات را به حالت اولیه خود مشاهده کنید. این واقعا شگفت انگیز است و تا کنون بهترین روش DIY ما است.

  • محبوب ترین و محبوب ترین روش DIY ما برای تمیز کردن جواهرات نقره، فرآیند جوش شیرین و آلومینیوم است. اگر زیورآلات نقره‌ای شما زرد یا سیاه می‌شود، می‌توانید با استفاده از این روش بسیار ساده با وسایلی که از قبل در خانه دارید، جلوه آن را معکوس کنید. در سخت ترین شرایط لکه دار شدن این روش کم هزینه و آسان جواهرات شما را در عرض 30 ثانیه – 3 دقیقه (بسته به وضعیت نقره شما) تمیز می کند.

اینها چیزهایی هستند که به آنها نیاز خواهید داشت:

  • یک کاسه سوپ (هر ظرف به اندازه ای که برای وسایلی که در حال پاک کردن آن هستید نیاز دارید)
  • ورقه ی آلومینیومی
  • آب جوش
  • 1 قاشق غذاخوری جوش شیرین برای هر فنجان آب
  • قاشق / انبر آشپزخانه
  • یک دستمال خشکشویی

تمیز کردن نقره با جوش شیرین و فویل آلومینیومدر اینجا گام به گام نحوه کار با این تکنیک شگفت انگیز آورده شده است:

آب را به جوش بیاورید .باید به اندازه ای باشد که به بالای کاسه برسد.
ظرف/کاسه سوپ خود را بردارید و روی آن را با فویل آلومینیومی بپوشانید، سمت براق به سمت بالا.
1 قاشق غذاخوری جوش شیرین را با هر فنجان آب به کاسه اضافه کنید و آماده باشید که محلول حباب کند.
جواهرات نقره را فوراً در ظرف قرار دهید، می تواند یک یا چند تکه باشد تا جایی که در ظرف جا می شود. اطمینان حاصل کنید که جواهرات با فویل آلومینیومی تماس دارند. این یک بخش ضروری از فرآیند واکنش شیمیایی است.
2-5 دقیقه در محلول بگذارید. اگر سطح کدر شدن واقعاً بد است، می توانید تا 10 دقیقه آن را ترک کنید.
زیورآلات را با یک انبر آشپزخانه یا قاشق بردارید. زیر آب خنک بشویید. سپس می توانید آن را با دستمال تمیز کننده خشک براق کنید. برای شگفت زده شدن آماده شوید!

 

 

روش شماره 2

حمام لیمو و نمک

یک لیمو را با 3 قاشق غذاخوری نمک و آب داغ در یک کاسه فشار دهید و دستبند کدر شده را به مدت 5 دقیقه در آن قرار دهید. برداشته و با پارچه نرم بمالید.

نتایج
با استفاده از این محلول با یک پارچه معمولی حذف لکه‌ها سخت بود – مالش انگشتان هم به درد می‌خورد. پس از آزمایش با پارچه معمولی، من یک پارچه تمیز کننده نقره ای سفید برداشتم که واقعاً به رفع تیرگی کمک کرد. این کار تنها در صورتی کارآمد خواهد بود که شما یک پارچه تمیزکننده نقره ای داشته باشید، تلاش زیادی با یک پارچه معمولی انجام می شود و نتیجه کاملی به همراه ندارد.

 

 

روش شماره 3

خمیر دندان

مقداری خمیر دندان به اندازه نخود را روی یک ظرف بردارید و با استفاده از یک اسفنج ظرفشویی به نقره بمالید. در آب گرم بشویید.

تمیز کردن نقره با خمیردندان

نتایج
خمیر دندان مقداری از لکه ها را از بین می برد، اما فقط کمی و به اندازه کافی برای ایجاد تفاوت کاملاً موفقیت آمیز نبود. به جای محو شدن کل قطعه، به صورت تکه‌ای جدا شد. استفاده از مسواک برای ایجاد اصطکاک بیشتر و ورود به آن فضاهای پیچیده تر مانند پیوندهای دستبند، از نظر برداشتن سیستم بهتری نشان داد، اما نقره را خراش داد، بنابراین من این روش را توصیه نمی کنم.

 

روش شماره 4

کوکاکولا (نوشابه)

مقداری کوکاکولا را در یک کاسه بریزید و جواهرات را به مدت 10 دقیقه در آن خیس کنید، بردارید و با پارچه بمالید.

تمیز کردن نقره با نوشابه

نتایج
من واقعاً انتظار داشتم که کوکاکولا نقره را تمیز کند، اما متأسفانه تأثیر آن بسیار کم بود و ارزش زمان صرف شده را نداشت.

 

روش شماره 5

شیشه پاک کن

شیشه پاک کن را روی یک پارچه نرم اسپری کنید و نقره را بمالید.

نتایج
نقره ای براق تر است اما به هیچ وجه بهبود رنگ ندارد. این محصول برای استفاده پس از تمیز کردن جواهرات خود عالی است زیرا درخشندگی خوبی به آن می بخشد.

رتبه بندی آزمایش کنندگان: ستاره بنفش خاکستری ستاره خاکستری ستاره خاکستری ستاره خاکستری ستاره خاکستری ستاره خاکستری ستاره خاکستری ستاره خاکستری ستاره خاکستری ستاره خاکستری 1/10 جواهرات نقره ای تمیز – پاک کننده پنجره

 

روش شماره 6

آبجو

یک فنجان آبجو را در یک کاسه بریزید و جواهرات را به مدت 5 تا 10 دقیقه در آن خیس کنید. برداشته و با پارچه تمیز کنید.

نتایج
این روش نتایج کاملی را ارائه نکرد، اما قطعاً سایه را یک لمس سبک تر کرد. با توجه به اینکه چند بار از آن به عنوان یک روش تمیز کردن نقره موفق نام برده شده است، مطمئناً انتظار بیشتری از این داشتم. همانطور که گفته شد من می توانم تفاوت را ببینم، فقط به اندازه کافی خوب نیست که بخواهم استفاده کنم.

روش شماره 7

سس گوجه

مقدار کمی سس کچاپ را روی یک مسواک فشار دهید و به نقره بمالید.

پاک کردن نقره با نوشابه

نتایج
می‌توانستم تفاوت جزئی را ببینم، اما آنطور که انتظار داشتم موفق نبود. همچنین کمی کثیف است و بوی نامطبوع می دهد، فقط به همین دلیل آن را توصیه می کنم.

 

روش شماره 8

سرکه

جواهرات را در یک کاسه سرکه خیس کنید، سپس پارچه را آغشته کنید و جواهرات را با پارچه بمالید.

نتایج
پس از همه آنچه در مورد این روش گفته شد، آنطور که انتظار می رفت مؤثر نبود. می توانستید تفاوت جزئی را ببینید اما نه به اندازه ای که جواهرات حتی پوشیدنی باشند.

 

روش شماره 9

ودکا

یک فنجان ودکا را در یک کاسه بریزید و جواهرات نقره را به مدت 5 دقیقه خیس کنید. پارچه ای را در ودکا فرو کنید، جواهرات را بردارید و با پارچه بمالید.

نتایج
آنطور که انتظار می‌رفت مؤثر نبود، اما تیرگی را کمی روی ناحیه بزرگ‌تر نقره از بین برد، اما روی زنجیره زیاد نشد.

روش شماره 10

پودر لباس شویی

یک فنجان کوچک مواد شوینده را در یک کاسه آب داغ بریزید و جواهرات نقره را داخل آن قرار دهید. بگذارید 5 دقیقه بماند، برداشته و با یک پارچه نرم بمالید.

نتایج
مواد شوینده لباسشویی با آب واکنش نشان می دهد و ماده ای کف آلود ایجاد می کند که کمی شبیه واکنش جوش شیرین است، اما بسیار کف کننده تر. ما تصمیم گرفتیم از نوع شوینده Vanish استفاده کنیم، با علم به اینکه محصول محبوبی است و امیدواریم که اثربخشی بیشتری داشته باشد. لکه های سخت را از بین نمی برد، اما تاریکی را از بین می برد و هرگونه کثیفی یا زباله را از جواهرات پاک می کند. بعلاوه بوی عالی دارد!

جلوگیری از کدر شدن

آیا می دانید که آیا پیشگیری از ایجاد لکه دار شدن وجود دارد؟ خوب برخی از مراحل وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از واکنش شیمیایی که باعث ایجاد این لایه خورنده بر روی جواهرات نقره ای شما می شود، انجام دهید.

مقدار کمی نرم کننده را به آرامی به مواد مالیده و با یک پارچه نرم مخلوط کنید. این نقره را جلا می دهد و از آن محافظت می کند.
مقداری گچ را در جعبه یا کشوی محل نگهداری جواهرات خود قرار دهید. گچ رطوبت موجود در هوا را جذب می کند و اساساً مانع از رسیدن اجزای گوگرد به نقره می شود.
شما باید تلاش کنید تا به طور منظم جواهرات خود را تمیز کنید ، تمیز کردن منظم آن را از تغییر رنگ محافظت می کند.
سعی کنید در حین استفاده از جواهرات نقره خود در استخرهای کلردار شنا نکنید یا با استفاده از سفید کننده یا محصولات حاوی آمونیاک تمیز نکنید.

دو روش خارق العاده برای تمیز کردن جواهرات نقره

به طور خلاصه، دو روش خارق العاده برای تمیز کردن جواهرات نقره وجود دارد، که استفاده از جوش شیرین با فویل آلومینیومی و دیگری یک محلول تمیزکننده نقره مانند “سیلو” است. محصولاتی که از فروشگاه دریافت می‌کنید فوق‌العاده هستند و نتایج شگفت‌انگیزی ایجاد می‌کنند، اما فقط باید در سخت‌ترین موقعیت‌ها استفاده شود. این نوع محصول معمولاً لایه‌ای از نقره را از بین می‌برد و سطح جدیدی از نقره را برای شما به ارمغان می‌آورد. خوشبختانه ما می توانیم از روش شماره 1 خود برای تمیز کردن جواهرات خود استفاده کنیم که به همان اندازه موفق و کم هزینه است.

پس از انجام این آزمایش تحقیقاتی به این نتیجه رسیدیم که یک پارچه سفید نقره ای یکی از بهترین ابزاری است که می توانید برای تمیز کردن محصولات نقره ای خود داشته باشید. ما از این در آزمایش استفاده نکردیم، زیرا انتظار داریم که اکثر مردم آنها را در خانه نداشته باشند، اما پس از آزمایش و آزمایش برخی از روش‌ها، از پارچه تمیزکننده نقره‌ای استفاده کردیم تا ببینیم آیا این پارچه به از بین بردن لکه‌ها بیشتر کمک می‌کند یا خیر. در برخی موارد واقعاً تفاوت ایجاد کرد. حتی پس از بهترین روش جوش شیرین و آلومینیوم، می توانید از پارچه تمیزکننده نقره ای استفاده کنید تا فقط درخشندگی بیشتری به آن ببخشید.

افشاگری
معمولاً کدر شدن ممکن است مدتی طول بکشد تا روی نقره جمع شود. برای این آزمایش از اکسید خالص استفاده کردیم تا به سرعت فرآیند تیره شدن جواهرات را افزایش دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید