مقالات

چرا نقره جات سیاه ( کدر ) می شوند ؟

چرا نقره جات سیاه ( کدر ) می شوند ؟و برای جلوگیری از سیاه یا زرد شدن نقره جات چه راهکارهایی وجود دارد ؟

امروزه خیلی از کسانی که از زیورآلات نقره استفاده می کنند به مرور مدت شاهد کدر شدن یا زردی در آن ها شده و دنبال راهکار هایی هستند که بتوانند کدر بودن نقره جات خود را بر طرف کنند.شاید روزانه چندین بار مشتریان عزیزمون سئوال کردند یا در اینترنت یک مقاله جامعی در این رابطه پیدا نکردند.و اما بالاخره ما در گالری نقره حامدی تصمیم گرفتیم تا عوامل کدر شدن نقره و آموزش برطرف کردن سیاهی نقره را برای شما عزیزان شرح دهیم .

عوامل اصلی سیاه یا کدر شدن زیورآلات نقره

همین ابتدای کار باید گفت که نقره ذاتا فلزی هست که اگر در مجاورت مستقیم هوا قرار گیرد طی فرایندی اکسید و سیاه میشود و علت آن ذرات ناخالص مس در ترکیبات نقره با گوگرد و نمک موجود در هوا ترکیب شده و طی یک واکنش شیمیایی باعث سیاه و کدر شدن نقره می شود. به خاطر همین برای زیورآلات نقره زنانه اکثرا از روکش آب رادیوم ( آبکاری طلای سفید ) استفاده می شود تا نقره با هوا تماس نداشته باشد و اکسید یا سیاه نشود . اما خود این روکش هم آسیب پذیر هست و اگر بدرستی استفاده نشود احتمال کدر و سیاه شدن محصول وجود دارد.

شاید یکی از بهترین راهکار ها استفاده صحیح از زیورآلات نقره و آموزش درباره نگهداری درست از نقره جات باشد.چرا که همواره پیشگیری بهتر از درمان بوده است.ما عوامل اصلی که باعث کدر شدن زیورالات میشود را برای شما عزیزان لیست کردیم البته موارد دیگر هم در این امر میتواند باعث سیاه شدن نقره جات باشد ولی عمده ترین موارد که باعث خراب شدن آبکاری محصولات و یا کدر شدن زیور آلات میشه به چند دسته تقسیم شده است :

  1.  عرق فرد استفاده کننده اسیدی باشد .
  2.  برخورد مکرر مواد آرایشی بهداشتی اعم از کرم ، مرطوب کننده ها ، تافت ، ادکلن و غیره .
  3. برخورد بیش از حد شوینده ها اعم از مایع ظرفشویی تاید و …
  4.  برخورد شامپو و‌ نرم کننده ها
  5.  مواد شیمیایی اعم از وایتکس ، کلر استخر ، الکل و مواد ضدعفونی کننده ها
  6.  آب شور دریا

راهکار های جلوگیری از کدر یا سیاه شدن نقره

جلوگیری از سیاه شدن نقره

بعد از بررسی عوامل اصلی کدر شدن نقره و سیاهی یا از بین رفتن آبکاری زیورآلات راهکار هایی را برای شما عزیزان آموزش خواهیم داد تا بتوانیم طول عمر آبکاری محصولات و عوامل مختلفی که باعث کدر شدن زیور آلات می شوند را رعایت کنیم :

  1.  زیورآلات نقره را بعد از آرایش کردن و استفاده از ادکلن و مواد آرایشی بیاندازید تا احتمال برخورد مواد شیمیایی به محصول به حداقل برسد .
  2.  هنگام استحمام و شنا حتما زیور آلات نقره خود را در بیاورید .
  3.  بعد از استفاده زیورآلات آنها را با دستمال نخی پاک کنید و یا با آب گرم آبکشی کرده و با سشوار سرد خشک کنید تا عرق بدنتان ، گرد و غبار و یا مواد شیمیایی احتمالی از روی محصول پاک شود .
  4.  زیورالات نقره را بعد از استفاده در جعبه خود قرار دهید و درب آن را ببندید .

پاک کردن نقره جات بدون آبکاری

زیورآلات نقره که روکش رادیوم ندارند یعنی ابکاری نشده اند اگر برای مدتی بدون استفاده بماند کدر شده و برای براق کردنش لازم است فقط با دستمال نخی پاک شود تا براق شده و بدرخشد .اکثر زیورآلات نقره مردانه بدون آبکاری رادیوم هستند و علت اصلی آن این هست که فلز نقره برای آقایان مفید بوده و باید خود نقره به پوست آقایان برخورد کند .

دیدگاهتان را بنویسید