مقالات

مراحل تولید زیورآلات نقره و طلا 

مراحل تولید زیورآلات نقره و طلا 

در این مقاله میخواهیم مراحله تولید زیورآلات را از صفر تا صد برای شما عزیزان شرح دهیم. تمام مراحلی که در تولید زیورآلات به کار می رود به هفت مرحله تقسیم شده است، که بیشتر در ادامه برای شما توضیح خواهیم داد.

ما برای اینکه مطالب رو بهتر برای شما قابل فهم کنیم در نظر گرفتیم که مراحل تولید سرویس نقره زنانه رو به عنوان نمونه توضیح دهیم ولی بقیه اقلام زیور آلات از جمله ساعت ، انگشتر و دستبند و زیورآلات طلا هم به این صورت است، و تفاوت چندانی ندارد.

برای درک بهتر مطالب گفته شده در مقاله تولید زیورآلات شما رو دعوت میکنم این کلیپ که قسمتی از کارگاه نقره حامدی است رو مشاهده کنین تا برسیم به ادامه مطلب

مراحل تولید زیورآلات نقره و طلا

مراحل تولید زیورآلات نقره و طلا 

طراحی زیورآلات نقره

اولین مرحله طراحی است. که به وسیله قوه خلاقیت طراح و نرم افزارهای به نام ماتریکس و زبرا انجام می شود. طراح در ابتدای کار سرویس نقره را با تمام جزئیات روی کاغذ طراحی کرده و بعد از اتمام این مرحله با استفاده از نرم افزارهای ذکر شده شروع به طراحی تک تک قطعه های این محصول می کند.

قالب سازی یا تولید نمونه از قطعات محصول با جنس رزین

دومین مرحله بعد از طراحی محصول، مرحله قالب سازی است، که با استفاده از پرینتر های سه بعدی مخصوص یک نمونه از تمام قطعه های سرویس نقره با جنس رزین تولید شده و بعد وارد مرحله ریخته گری می شود، ( مرحله ریخته گری در پایین بصورت مفصل توضیح داده شده است ) و یک نمونه از هر قطعه با جنس نقره تولید می شود، این قطعه تولید شده قالب مادر نامیده می شود.

برای اینکه بتوانیم تولید انبوه از این سرویس داشته باشیم باید بتوانیم موم های هر قعطه را بصورت انبوه تولید کنیم برای این کار هر کدام از قطعه های بدست آمده در مرحله قبل را  وسط لاستیک های مخصوص که ورقه ای شکل و نرم هستند در ابعاد حدودی ۱۰*۵ قرار  داده و به وسیله دستگاه قالب سازی دو ورقه را با فشار خیلی زیاد و حرارت مخصوص به هم می چسبانند.

بعد از اتمام این کار از کناره ها ورقه را به صورت برش ۷ ، ۸ نصف کرده و نمونه را از داخل لاستیک در می آورند که یه حفره به شکل قطعه مورد نظر در داخل لاستیک ایجاد می شود، و راه هایی را برای ورود موم به داخل لاستیک ایجاد می کنند، این کار باید به وسیله یک استاد کار انجام شود.

موم زنی زیورآلات نقره

در این مرحله داخل لاستیک ها به وسیله دستگاه موم زنی از موم پر شده و بعد از ۵ ثانیه لاستیک ها را از جایی که برش دارد از هم جدا می کنند و موم آن قطعه که دقیقا به شکل همان قطعه در آمده را از داخل لاستیک در می آورند .

نگین زنی زیورآلات ( روی موم )

در این مرحله نگین مخصوص هر قطعه را روی موم سوار می کنند. لازم به ذکر است در مرحله طراحی مشخص شده است که برای این قطعه چه سایز نگین هایی مورد استفاده قرار گیرد و جاهای نگین در طراحی لحاظ شده است.

نگین زنی بصورت مخراجی ( روی پایه )

در این روش بدون اینکه نگین روی موم سوار شود قطعه به مرحله ریخته گری رفته و بعدا نگین توسط یک مخراجکار حرفه ای روی پایه سوار می شود. از معایب این روش هزینه بر بودنش است.

"</p

ریخته گری نقره و طلاجات

1-شاخه کردن موم های قطعات

موم هایی که نگین روی ان قرار گرفته را به یک موم استوانه ای شکل که پایه دارد وصل می کنند و در داخل یک فلز استوانه ای شکل که سیلندر نام دارد قرار داده  و با لعاب گچ مخصوص پر می کنند و با استفاده از دستگاه وکیوم هوای داخل لعاب گچ را می گیرند تا هوا داخل گچ نماند.

2-گذاشتن سیلندر داخل کوره

سیلندر را در داخل کوره گذاشته و درجه حرارت را تا  ۷۵۰ درجه سانتیگراد افزایش می دهند تا موم یا رزین موجود در داخل گج  ذوب شده و بریزد و جای خالی قطعه مورد نظر ایجاد شود .

۳- ریختن نقره داخل سیلندر

در این مرحله باید نقره مذاب وارد حفره های خالی شده ی قطعه ها شود تا شکل محصول را بگیرد. که این کار به وسیله دستگاهی بنام سانتیفیوژ یا دستگاه ریخته گری اتوماتیک انجام می شود .

سپس سیلندر را از کوره در اورده و در داخل دستگاه ریخته اتوماتیک یا دستگاه سانتفیوژ قرار می دهند و در محفظه مخصوص دستگاه، نقره خام را قرار داده و با استفاده از آتش هواگاز یا گرمای القایی تا درجه ۹۶۱/۸ درجه حرارت می دهند تا نقره خام ذوب شده و بعد طی فرایندی با فشار وارد سیلندر و داخل حفره هایی که خالی هستند شده و به این صورت قطعه های سرویس نقره درست می شود.

۴- مرحله شستشو و تمیز کاری  ( جت شویی )

بعد از اینکه سیلندر خنک شد گچ داخل سیلندر را در دستگاه جت شوی ( آب با فشار خیلی قوی ) شستشو می دهند تا همه گچ ها ریخته و قطعات سرویس نقره نمایان شود. و این قطعات را از استوانه که به آن وصل هست جدا می کنند.

و در دستگاه پلیش قرار می دهند تا تمامی گچ های ریزی که در مابین قطعات مانده بریزد، بعد قطعات اسید کاری شده و نهایت دوباره پلیش می شوند تا تمام سطوح از ناخالصی ها صاف شود.

مرحله مونتاژ زیورآلات

در مرحله مونتاژ همه قطعه های سرویس نقره طبق طراحی که انجام شده به هم وصل شده و زبانه یک قطعه از حلقه قطعه بعدی رد شده و خم می شود و با دستگاهی به نام لمپرت جوش داده می شود و نهایتا شکل کلی سرویس ایجاد می شود .

آبکاری محصولات آماده شده

در این مرحله محصول در مرحله اول اسید کاری شده و بعد به وسیله دستگاه مخصوص سمباده پرداخت زده می شود تا همه سطوح سیگل داده شود و بعد محصول را به سیم های مسی نازک وصل می کنند.

سپس در دستگاهی به نام اولتراسونیک که پر از اب گرم  و چند ماده دیگر است وارد کرده و چربی هایی که در مرحله پرداخت روی محصول آمده را تمیز می کنند، علاوه بر این که محصولات اولتراسونیک شد، محصول را داخل چربی گیر می کنند تا ذرات ریز چربی باقیمانده از روی محصول پاک شود.

و بعد به محصول بخار داده تا آماده آبکاری شود، برای آبکاری ، سرویس نقره را داخل ظرف شیشه ای که دشر نامیده شده وارد می کنند که داخل دشر محلول رادیوم ( آب طلا ) می باشد و به وسیله دستگاه و ترانس مخصوص به محصول جریان و حرارت می دهند تا سرویس نقره رادیوم را به خود جذب کند.

در آخر سرویس نقره اماده فروش است .

دیدگاهتان را بنویسید