مقالات

دلایل کدر شدن جواهرات نقره ای و راه های جلوگیری از آن

جلوگیری از سیاه شدن نقره

دلایل کدر شدن جواهرات نقره ای و راه های جلوگیری از آن

دلایل کدر شدن جواهرات نقره ای و راه های جلوگیری از آن: چند بار در کلکسیون جواهرات خود جستجو کرده اید تا گردنبند نقره مورد علاقه خود را بیرون بیاورید، اما متوجه شده اید که جواهراتتان نسبت به دفعه قبل تیره تر شده است؟ متأسفانه، گرد و غبار یا خاک نیست که می توان آن را با یک پارچه مرطوب پاک کرد. جواهرات نقره شما کدر شده است هر چقدر هم که گیج کننده به نظر می رسد، تخم مرغ های آب پز که دوست دارید در صبحانه بخورید نیز لکه دار می شوند. به خواندن این حقیقت جالب، دلایل تیره شدن نقره و راه های موثر برای جلوگیری از آن ادامه دهید.

جواهرات نقره ای استرلینگ زیبایی و جذابیت خاصی دارند که به دلیل پیچیدگی هوشمندانه و حال و هوای بی دردسر آن به سختی از دست می رود. مجموعه جواهرات جامع (بخوانید حسادت‌انگیز) مجموعه‌ای است که دارای تعادلی از فلزات مختلف مانند طلا، پلاتین و نقره است. جواهرات نقره نه تنها به اندازه کافی همه کاره هستند که هر ظاهری را – رسمی یا غیر رسمی – زیباتر کنند، بلکه بسیار مقرون به صرفه و بادوام هستند. حتی با قیمت مناسب، پوشیدن آن برای هر مناسبتی و در میان هر اجتماع اجتماعی به دلیل جذابیت بداخلاقی‌اش عالی است. با این حال، نگهداری صحیح از جواهرات نقره برای جلوگیری از کدر شدن و حفظ درخشش بکر و براق آن برای همیشه مقدس است.

تفاوت بین نقره خالص و نقره 925 عیار

فلز نقره خالص کدر نمی شود یا به عبارتی زنگ نمی‌زند. اما متأسفانه نقره 100 درصد خالص آنقدر ظریف و شکننده است که نمی‌توان آن را به جواهرات تبدیل کرد. برای تقویت ویژگی‌های خود، این فلز با فلزات دیگر، عمدتاً مس، به نسبت 92.5 درصد نقره خالص به 7.5 درصد مس آلیاژ می‌شود تا به نقره 925 استرلینگ، فلزی که برای قالب‌گیری در جواهرات عالی است، برسد. قدرت، زیبایی و مقرون به صرفه بودن آن به محبوبیت آن به عنوان یک فلز جواهر برای مردان و زنان کمک می کند. نقره عیار 925 در مقایسه با نقره خالص، شکل‌پذیر است و کار با آن آسان است و برای ایجاد طرح‌های پیچیده و جزئیات ظریف عالی است.

آیا نقره 925 کدر می شود؟

بله، نقره استرلینگ در طول زمان مستعد کدر شدن است، اما خبر خوب این است که مراقبت و نگهداری مناسب می تواند به طور قابل توجهی روند را کاهش داده و کند کند. بنابراین، دقیقا چه چیزی کدر می شود؟ تیرگی نوعی اکسیداسیون است که هنگام تماس نقره با گازهای حاوی گوگرد اتفاق می افتد، گازهایی که می توانند در مولکول های هوا وجود داشته باشند یا توسط مواد خاصی ساطع شوند.

واکنش شیمیایی حاصل یک ترکیب سولفید نقره تولید می کند که سطح فلز را با یک فیلم نازک و سیاه رنگ می پوشاند. علاوه بر این، تعامل با روغن ها، مواد آرایشی، آب و چند ماده دیگر باعث تسریع روند و تغییر رنگ می شود. حتی بسته بندی جواهرات در کاغذ چاپ شده یا دستمال کاغذی حاوی رنگ های مبتنی بر گوگرد می تواند آن را کدر کند. نوارهای لاستیکی، اگزوز، چرم و سلفون می توانند روند کدر شدن را تسریع کنند.

چرا نقره استرلینگ کدر می شود اما نقره خالص نه؟

خوب! مس موجود در آلیاژ باعث اکسیداسیون می شود. مس بیشتر باعث کدر شدن بیشتر می شود – دلیلی است که همیشه به دنبال نقره عیار 925 (باکیفیت ترین نقره برای جواهرات) باشید و نه آلیاژ نقره تقلبی که غلظت مس بالاتری دارد. اگر تا به حال تعجب کرده اید که چرا مجسمه آزادی به رنگ سبز مایل به آبی روشن به نظر می رسد، به دلیل اکسیداسیون فلز مسی است که بنای یادبود نمادین از آن ساخته شده است!

آیا تیرگی با زنگ زدن تفاوت دارد؟

هر دو فرآیند طبیعی هستند، اما کدر شدن به نقره زیرین آسیب نمی رساند، در حالی که زنگ زدگی فلز را از بین می برد و فرسایش می دهد. زنگ زدگی معمولا برای آهن اتفاق می افتد، در حالی که نقره فقط کدر می شود و زنگ نمی زند. کدر شدن نقره فقط در سطح اتفاق می افتد و به راحتی با تکنیک های پرداخت و تمیز کردن قابل برگشت است. از طرف دیگر زنگ زدگی فلز را در سطح عمیق تری پخش و خراب می کند. این فلز به طور مداوم از بین می رود و در نهایت شکننده می شود.

جواهرات نقره با چه سرعتی کدر می شوند؟

سرعت کدر شدن و تغییر رنگ جواهرات نقره شما کاملاً به فرکانس و غلظت گازهای سولفاتی که با آن در تماس است بستگی دارد. اگر جواهرات را در هوا با سطوح بسیار بالای گازهای آزاد کننده سولفات باز نگه دارید، جواهرات نقره ای شما می توانند در عرض چند ساعت کدر شوند. اما اگر آن را در مکانی خشک و بدون رطوبت، نور خورشید یا هوا نگهداری کنید، جواهرات حتی برای سال‌ها کدر نمی‌شوند.

تیرگی چه تاثیری بر رنگ جواهرات نقره ای دارد؟

با نگاهی به رنگ زیورآلات نقره ای خود می توانید متوجه شوید که تا چه حد تیره شده است. همه جواهرات نقره ای تیره و تار سیاه رنگ نیستند برخی از آنها به رنگ زرد قهوه ای،قرمز و حتی آبی به نظر می رسند. این رنگ متفاوت نقره کدر شده به پدیده ای به نام “تداخل لایه نازک” نسبت داده می شود. رنگ تیرگی ترکیبی از نورهای مختلف منعکس شده توسط دو سطحی است که نور ورودی روی آنها می افتد.

بالاترین سطح تیره و نقره اصلی در زیر لایه های تیره. با تغییر ضخامت تیرگی، نسبت نور نهایی که از این دو سطح می‌شکند نیز تغییر می‌کند. وقتی کدر شدن جواهرات نقره شروع می شود، لایه واقعا نازک است و رنگ جواهرات به زرد مایل به قهوه ای تغییر می کند. همانطور که لایه ضخیم تر می شود، رنگ قرمز بیشتری به خود می گیرد و در نهایت آبی می شود.

چگونه نقره را از کدر شدن محافظت کنیم؟

این واقعیت که جواهرات نقره می توانند کدر شوند به این معنی نیست که از خرید و پوشیدن این فلز زیبا خودداری کنید. بهترین راه برای جلوگیری از کدر شدن نقره، مراقبت صحیح از آن است. این شامل محدود کردن تماس با آب، مواد شیمیایی و سایر عناصر است. همچنین مهم است که جواهرات را به طور جداگانه در بسته بندی های بدون هوا نگهداری کنید و از قرار گرفتن در معرض دمای شدید خودداری کنید. ادامه مطالب را بخوانید تا بیشتر بدانید.

دور از رطوبت نگهداری شود

جواهرات شما ممکن است در برابر کدر شدن در آب و رطوبت آسیب پذیرتر باشند. بنابراین، زیورآلات نقره باید در مکانی خشک و خنک مانند ظرف، جعبه جواهرات یا کیسه های دربسته نگهداری شوند. همچنین قبل از قرار دادن آن در بسته بندی، باید تمام هوا بیرون کشیده شود تا اکسیداسیون رخ ندهد.

یک هک رایج که زیاد مورد بحث قرار نگرفته است، اضافه کردن چند تکه گچ به جواهرات نقره ای خود در حین ذخیره سازی است. این هر گونه رطوبت را جذب می کند و به جلوگیری از کدر شدن کمک می کند. برای جلوگیری از خراش و گره خوردن احتمالی، جواهرات خود را جداگانه نگهداری کنید.

روی محصولات مراقبت از نقره سرمایه گذاری کنید

بسیاری از راه حل های نگهداری نقره در دسترس هستند که روند تیره شدن را مهار یا کند می کنند و جواهرات نقره ای شما را درخشان نگه می دارند. برخی از محصولات محبوب مراقبت از نقره عبارتند از: پارچه های پولیش نقره، پولیش های نقره، بازدارنده های تیره شدن نقره و دیپ های نقره. این محصولات به طور ویژه برای کمک به حذف علائم تیرگی از جواهرات نقره طراحی شده اند. پارچه های پولیش جواهرات نقره و پولیش نقره حاوی ترکیبات شیمیایی هستند که به درخشندگی جواهرات نقره شما کمک می کند و درخشندگی اولیه خود را باز می گرداند. جدای از این موارد، جواهرات نقره خود را مرتباً توسط یک جواهرساز حرفه ای جلا داده و تمیز کنید.

تشخیص نقره اصل

مواد شیمیایی سخت را دور نگه دارید

سولفات ها در اسپری های مو، شامپوها، لوسیون ها و عطرها به وفور یافت می شوند. خواه از طریق ذرات معلق در هوا باشد یا باقیمانده روی دستان شما، هنگامی که این سولفات ها با نقره تماس پیدا می کنند، ترکیبات سولفید نقره را تشکیل می دهند و جواهرات را کدر می کنند.

از قانون طلایی پیروی کنید! “این باید آخرین موردی باشد که باید پوشیده شود و اولین چیزی باشد که باید برداشته شود.”

برای ساده‌تر شدن، مطمئن شوید که جواهرات نقره‌ای خود را بعد از پوشیدن کامل لباس بپوشید تا از تماس ذرات آرایش یا عطر با آن جلوگیری کنید و مطمئن شوید که اولین چیزی است که پاک می‌کنید (بله، حتی قبل از آرایش). از دست زدن به جواهرات با لوسیون روی دست یا هنگام دست زدن به آرایش خودداری کنید.

نقره استرلینگ را در همان مرحله اولیه کدر شدن تمیز کنید

انتظار تا زمانی که زیورآلات نقره شما به میزان قابل توجهی کدر شود، توصیه نمی شود، زیرا خلاص شدن از لایه های سولفید انباشته شده در طول سال ها می تواند چالش برانگیز باشد. حتی تکنیک های تمیز کردن حرفه ای نیز ممکن است نتوانند ظاهر اصلی را بازگردانند. در عوض، در لحظه ای که متوجه اولین نشانه های تیره شدن می شوید، آن را تمیز کنید. این جواهرات شما را جدید نگه می دارد و درخشندگی خود را حفظ می کند.

آن را اغلب بپوشید

بله شما آن را درست خواندید. ذخیره زیورآلات نقره ای خود فقط برای موقعیت های خاص ممکن است کدر شدن را تسریع کند. در حالی که اغلب پوشیدن آن می تواند آن را برای آیندگان درخشان نگه دارد. سردرگم؟ روغن های طبیعی موجود در پوست شما از جواهرات نقره ای در برابر تعامل با گازهای تولید کننده گوگرد در هوا محافظت می کند و در نتیجه از تیره شدن و حفظ درخشش طبیعی فلز جلوگیری می کند.

راهنمای ست کردن زیورآلات نقره ای برای حالت ها و مناسبت های مختلف

به دلایل بی پایان، نقره استرلینگ یکی از پرفروش ترین فلزات بوده و خواهد بود. از آنجایی که فلزی بادوام است، کیفیت خود را حتی در صورت استفاده روزانه حفظ می کند. این فلز در برابر خراش مقاوم است و خم نمی‌شود، سگک نمی‌شود یا از شکل خارج نمی‌شود. برای یک فلز جواهر بهتر از این نمی‌شود.

با ست کردن یک لباس رسمی و کسل‌کننده با یک حلقه صلیب نقره‌ای، اعتماد به نفس خود را در اتاق جلسه ایجاد کنید. نواری از یاقوت های کبود سفید سنگی که با کره های نقره ای مورب تکمیل شده است، مطمئناً با هر دست دادن توجه را جلب می کند.

اگر می خواهید پرنسس درونی خود را کانالیزه کنید، ست کردن لباس مجلسی شب خود با گوشواره های نقره ای بهترین راه است. وارد اتاق شوید و همه را مجذوب سه سیلوئت بیضی با اندازه های مختلف کنید ! یک حلقه صیقلی که در داخل طناب نقره ای پیچ خورده و زنجیره ای از کره های نقره ای قرار گرفته است.

یک گردنبند آویز یاقوت کبود که با گل میخ های نقره ای ترکیب شده است، گزینه ایده آلی برای لباس مشکی کوچک شما برای یک شب بیرون رفتن در شهر است. از آنجایی که این یکی از همه کاره ترین جواهرات است، می توانید همان ترکیب را با لباس کتانی سفید خود ست کنید تا ظاهری زیبای برانچ داشته باشید.

روی هم چیدن دستبندهای نقره روشی فوق العاده برای ایجاد ظاهری چشم نواز و شایسته است. می توانید آن را با دستبندهای یکسان ترکیب کنید یا یک ساعت مکمل اضافه کنید تا استایل خود را افزایش دهید.

نکته آخر

اکنون به واقعیت جالبی که با آن شروع کردیم برگردیم. بله، تخم مرغ های آب پز شما مانند جواهرات نقره کدر می شوند. هنگامی که تخم مرغ ها گرم می شوند، پروتئین آنها گازی حاوی گوگرد به نام سولفید هیدروژن آزاد می کند. پس از واکنش با روی در زرده تخم مرغ، این گاز سولفید روی را تشکیل می دهد که باعث کدر شدن تخم مرغ می شود. پس از جوشاندن، لایه قهوه ای مایل به سیاهی که روی زرده تخم مرغ می بینید، همان کدر می شود.

اگر از جواهرات نقره خود به خوبی مراقبت کنید، می تواند یک عمر با تمام شکوه اصلی خود برای شما دوام بیاورد. در فروشگاه نقره حامدی، ما مجموعه گسترده ای از جواهرات نقره 925 عیار را برای مردان و زنان ارائه می دهیم. طرح های ما را بخرید و به هر مجموعه خود سبک و زرق و برق بیافزایید.

دیدگاهتان را بنویسید