مقالات

نقره خام چیست؟ خواص استفاده از نقره

سرویس نقره زنانه جواهری مجلسی مدل SI K3

در این مقاله میخواهیم به سوال نقره خام چیست؟ و خواص استفاده از نقره در زیورالات و دیگر زمینه ها اطلاعاتی را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم. در نظر داشته باشید نقره حامدی یکی از شرکت هایی است که در زمینه زیورالات جواهری نقره فعالیت میکند و شما میتوانید از منوی محصولات انواع نقره جات زنانه و مردانه گالری حامدی را مشاهده نمایید.

نقره (Ag)، عنصر شیمیایی، یک فلز براق سفید برای زیبایی تزئینی و هدایت الکتریکی ارزش دارد. نقره در گروه 11 (Ib) و دوره 5 جدول تناوبی، بین مس (دوره 4) و طلا (دوره 6) قرار دارد و خواص فیزیکی و شیمیایی ان بین این دو فلز متوسط است. این فلز در پوسته زمین به شکل عنصری خالص و ازاد (“نقره بومی”) به عنوان الیاژ با طلا و سایر فلزات و در مواد معدنی مانند ارجنتیت و کلرارژیریت یافت می شود. بیشتر نقره به عنوان یک محصول جانبی مس، طلا، سرب و پالایش روی تولید می شود.

جدول مشخصات نقره خام

خواص استفاده از نقره

همراه با طلا و فلزات گروه پلاتین، نقره یکی از به اصطلاح فلزات گرانبها است. به دلیل کمبود نسبی آن، رنگ سفید درخشان، انعطاف پذیری و مقاومت در برابر اکسیداسیون جوی، نقره به مدت طولانی در تولید سکه، زیور الات و جواهرات استفاده شده است. نقره دارای بالاترین هدایت الکتریکی و حرارتی شناخته شده از تمام فلزات است و در ساخت مدارهای الکتریکی چاپی و به عنوان یک پوشش بخار برای هادی های الکترونیکی استفاده می شود. همچنین با عناصری مانند نیکل یا پالادیوم برای استفاده در تماس های الکتریکی الیاژ می شود.

نقره همچنین به عنوان یک کاتالیزور برای توانایی منحصر به فرد خود برای تبدیل اتیلن به اکسید اتیلن، که پیش ساز بسیاری از ترکیبات الی است، استفاده می شود. نقره یکی از نجیب ترین عناصر انتقالی است که کمترین واکنش شیمیایی را دارد. زیور الات و تزئینات نقره ای در مقبره های سلطنتی یافت شده است که قدمت ان به 4000 سال قبل از میلاد برمی گردد. این احتمال وجود دارد که طلا و نقره هر دو به عنوان پول توسط 800 سال قبل از میلاد در تمام کشورهای بین اندوس و نیل استفاده می شد.

تفاوت میان نقره و طلا

بر خلاف طلا، نقره در بسیاری از مواد معدنی طبیعی وجود دارد. برای نقره ذخایر مهم تر تجاری ترکیباتی مانند مواد معدنی تتراهدریت و ارجنیت (سولفید نقره، Ag2S) است که معمولا با سولفیدهای دیگر مانند سرب و مس و همچنین چندین سولفید دیگر همراه است که برخی از انها حاوی انتیموان نیز هستند. نقره به طور کلی در سنگ معدن سرب، سنگ معدن مس و سنگ معدن ارسنید کبالت یافت می شود و همچنین اغلب با طلا در طبیعت همراه است. اکثر نقره به عنوان یک محصول از سنگ معدن استخراج و پردازش برای به دست اوردن این فلزات دیگر مشتق شده است. رسوبات نقره بومی (بدون مواد شیمیایی یا ترکیب نشده) نیز از نظر تجاری مهم هستند.

 

ترکیبات نقره

برای نقره حالت اکسیداسیون بسیار مهم در تمام شیمی معمولی ان حالت +1 است، اگرچه حالت های +2 و +3 شناخته شده است.

ترکیبات نقره شامل کلرید نقره (AgCl)، برومید نقره (AgBr) و یدید نقره (AgI) است. هر یک از این نمک ها در عکاسی استفاده می شود. کلرید نقره به عنوان مواد حساس به نور در مقالات چاپ عکاسی و همراه با برومید نقره ای در فیلم ها و صفحات خاص عمل می کند. یدید همچنین در تولید مقالات و فیلم های عکاسی و همچنین در بذر ابر برای باران مصنوعی و در برخی از ضد عفونی کننده ها استفاده می شود. هر سه هالید از نیترات نقره (AgNO3) مشتق شده اند که مهمترین نمک نقره معدنی است. علاوه بر این نمک های دیگر، نیترات نقره نیز مواد اولیه برای تولید سیانید نقره ای مورد استفاده در ابکاری نقره است.

دستبند نقره زنانه جواهری

خواص نقره برای بدن در پزشکی

دفع کننده طبیعی عوامل بیماری زا: خاصیت ضد میکروبی و ضد باکتریایی از خواص نقره برای بدن است. بدین معنا که زمانی که شما یک انگشتر نقره در دست دارید خیالتان از بابت ویروس، باکتری و … راحت باشد. یون های نقره با خاصیت منحصر به فرد خود تمام عوامل بیماری زای روی دست را نابود می کنند. یون های نقره دارای بار مثبت هستند و با حمله به باکتری ها، آن ها را نابود می کنند.
خاصیت ضد میکروبی نقره در پزشکی: از نقره برای درمان بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می شود. خاصیت درمانی فلز نقره تا اندازه ای می باشد که از آن در تجهیزات پزشکی، پانسمان های زخم، لوسیون ها و … استفاده می شود.

ساعت نقره زنانه مجلسی

خواص نقره برای سلامت بدن

ارتباط تیره شدن نقره با سلامت بدن: گاهی اوقات انگشتر، گردنبند و سایر زیورآلات نقره ی شما پس از استفاده ی کوتاهی تیره می شود. تیره شدن این فلز یکی دیگر از خاصیت های نقره محسوب می شود. افرادی که دچار مشکلات غدد هستند عرق زیادی می کنند. ترکیب عرق و چربی بدن موجب تیره شدن نقره می شود. اگر نقره در مدت زمان کوتاهی تیره شد حتما برای چکاب غدد تیروئید به پزشک مراجعه کنید.

خواص نقره برای تسکین درد:

از نقره می توان برای کاهش درد انواع بیماری ها استفاده کرد. بخشی از مواد تشکیل دهنده ی نقره از طریق تماس با پوست وارد بدن می شوند و درد را تسکین می دهند. نقره برای بهبود بیماری آرتریت روماتوئید بسیار موثر است. نقره به حفظ خاصیت الاستیکی رگها کمک می کند این امر موجب ترمیم پوست می شود.

دیدگاهتان را بنویسید