مقالات

انواع سنگ در جواهرسازی

انواع-سنگ-در-جواهرسازی

جواهر از نگین ها و سنگ های قیمتی ساخته می شود که نگاه هر بیننده ای را به خود جلب می کند. انواع سنگ در جواهرسازی هم به صورت رنگی و هم بی رنگ مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد سنگ در جواهرسازی باعث ایجاد زیبایی بی نظیر و در نتیجه فروش بیشتر جواهرات می شود. برخی از انواع سنگ در جواهرسازی دارای خواص ویژه ای هستند و به دلیل همین خواص مورد استفاده قرار می گیرند. قیمت سنگ در جواهرسازی تحت تاثیر عوامل مختلفی همچون نوع سنگ و نوع تراش آن قرار میگیرد. برای خرید سنگ در جواهرسازی می توان به صورت حضوری و حتی غیر حضوری اقدام کرد.

امروزه فروش اینترنتی محصولات مختلف گامی نو در عرصه فروش پدید آورده و فروشندگان در تمام نقاط جهان می توانند محصولات خود را در معرض دید خریداران قرار دهند. این نحوه فروش همچنین امکان خریدی بی واسطه را فراهم نموده است.

آشنایی با جواهرسازی

خرید سنگ های قیمتی نیازمند تجربه و شناخت فراوانی هست. در واقع افراد عادی اغلب قادر به تشخیص جواهر از نوع اتمی یا بی ارزش نخواهند بود. برای شناخت جواهر به افراد ماهر و متخصص در این زمینه نیاز است. جواهرات بر اساس رنگ، ست لباس، شخصیت و حتی روند مد تولید و در بازار عرضه می گردند. شرکت های جواهرسازی زیادی در جهان اقدام به تولید جواهرات لوکس نموده اند.

جواهراتی که از یک خانواده اند، اغلب از لحاظ کیفیت با یکدیگر مقایسه می شوند. برای مثال یاقوت با یاقوتی دیگر مقایسه شده و برتری داده می شود. اما هرگز زمرد سبز یا زمرد کبود را در جواهرسازی با یکدیگر مقایسه نمی کنند. سنگ های قیمتی و جواهرات اغلب با توجه به سلایق شخصی و نوع شخصیت هر فرد انتخاب و خریداری می شوند.

خواص سنگی که در جواهرسازی کاربرد دارد

دو خاصیت سنگ یعنی شکل و برش آن در جواهرسازی از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه همراه ما باشید تا با این دو خواص آشنا شوید.

شکل سنگ های قیمتی در جواهرسازی

برخی از اشکال سنگ های قیمتی پرطرفدارتر هستند. اشکال گرد، تخم مرغی، بیضی، گلابی، مدل شاهزاده ای و باگت از انواع پرطرفدار سنگ های قیمتی محسوب می شود.

برش سنگ های قیمتی در جواهرسازی

انواع سنگ در جواهرسازی به روش های متفاوت و متنوعی برش داده می شوند. این تنوع در برش سنگ برای جذب افراد مختلف با سلایق مختلف می باشد. انواع سنگ ها به صورت شفاف و رنگی در دسترس قرار دارند. سنگ های شفاف را به صورت چند وجهی برش می دهند تا بر براقیت و زیبایی آن‌ها افزوده شود. سنگ های رنگی مانند یشم، عقیق و انیکس اغلب به شکل گنبدی ملایم برش داده می شوند. این برش ها بر جذابیت سنگ تاثیر می گذارد.

انواع سنگ در جواهرسازی

انواع سنگ در جواهرسازی

سنگ های رنگی قیمتی

سنگ های قیمتی بر اساس نوع و رنگ توسط افراد خریداری می شوند. اما جالب است بدانید که رنگ سنگ بیشتر از نوع آن در خرید و فروش جلب توجه می کند. از آنجایی که رنگ مهم‌ترین عامل برای فروش بیشتر است، در ادامه به مروری بر رنگ سنگ های مختلف در جواهرسازی می اندازیم.

سنگ های قیمتی در جواهرسازی از رنگ بندی متفاوتی برخوردارند. در ادامه به برخی از انواع پرطرفدار این رنگ ها اشاره شده است.

سنگ قرمز در جواهرسازی

سنگ های قیمتی قرمز از سنگ های نایاب محسوب می شود. لعل، یاقوت و اسپینل ازجمله سنگ هایی با رنگ قرمز هستند. البته نوعی سنگ تروملین با رنگی قرمز و بی نظیر نیز وجود دارد که با نام روبلیت شناخته می شود، اما نایاب است و قیمت بسیار بالایی خواهد داشت.

سنگ آبی در جواهرسازی

سنگ های قیمتی آبی طرفداران زیادی دارد. یاقوت کبود از جمله این سنگ هاست. البته آبی تیره در یاقوت و کیانیت نیز دیده می شود. آبی کم رنگ هم از رنگ های مورد علاقه است. توپاز، زیرکن و آکوامارین از جمله سنگ هایی با رنگ آبی روشن هستند.

سنگ قیمتی سبز در جواهرسازی

سنگ های قیمتی سبز در جواهرسازی طرفداران زیادی دارند. در این میان رنگ کلاسیک زمرد از پرطرفدارترین سنگ هاست. لعل تساوریت، کروم تورمالین، کروم دیوپسیت و.. نیز از سنگ هایی به رنگ سبز هستند که در برخی جواهرات به کار می روند.

زبرجد سنگی است که رنگ آن مایل به سبز زیتونی است. این سنگ نیز از سنگ های قیمتی بوده و به عنوان یک سنگ پرطرفدار در جواهر سازی شناخته می شود.

انواع سنگ در جواهرسازی

کاربرد سنگ در جواهرسازی و استفاده از آن در انواع زیورآلات به عنوان یک صنعت جهانی می باشد. در واقع این سنگ ها جایگاه ویژه ‌ای در دنیا دارند. زیورآلاتی که در آن ها از سنگ های قیمتی و زینتی استفاده شده، ازجمله گران ترین محصولات زینتی در جهان می باشد.

انواع سنگ هایی مثل یاقوت، زمرد، فیروزه و… با قرار گرفتن بر روی طلا جلوه بسیار زیبایی را ایجاد کرده و قیمت جواهر و زیورآلات را گاهی تا چند برابر بیشتر می کند. در ادامه این مطلب قصد داریم برخی از انواع سنگ در جواهرسازی و تنوع آن ها بررسی کنیم.

الماس

الماس نوعی کانی کمیاب است که بدون دخالت بشر و در اعماق زمین با گذشت چندین هزار سال به وجود می آید. الماس‌ها در اثر قرار گرفتن در فشار شدید و دمای بالا از کربن به دست می آیند. کاربرد این سنگ در جواهرسازی بسیار گران است و الماس در دسته سنگ های طبیعی و قیمتی قرار دارد.

برلیان نیز نوعی تراش از سنگ الماس می باشد. درواقع سنگ الماس با تراشی خاص به برلیان معروف است. در تراش برلیان، زاویه برش ها به گونه ای طراحی شده که نور به صفحات بیشتری از جواهر برخورد کرده و در نهایت براقیتی خیره کننده به چشم می رسد. توجه کنید که برلیان نوع تراش استفاده شده برای سنگ الماس است و این نوع تراش را می توان برای تراشیدن تمام سنگ های قیمتی و با ارزش دیگر نیز استفاده کرد.

الماس از کمیاب ترین سنگ های جواهرسازی بوده و سخت ترین ماده روی زمین است. درواقع هیچ ماده ای از نظر مقاومت به الماس نمی رسد. الماس علاوه بر زیبایی و کاربرد در جواهر سازی در صنعت نیز کاربرد دارد. بعلاوه این سنگ باارزش یک درمانگر اساسی محسوب می شود. برخی برای الماس خواص درمانی مختلفی را ارائه داده اند. در ادامه به برخی از این خواص احتمالی اشاره می کنیم:

  • تحریک کننده غده تیموس
  • نیرو بخشی به مغز، مخچه
  • نیرو بخشی به سیستم ماهیچه ای و سیستم اعصاب
  • ایجاد تحرک و شادابی
  • تقویت کلیه و مثانه
  • پیشگیری از به وجود آمدن سنگ در کلیه و مثانه
  • موجب رفع مشکلات و ناراحتی های دستگاه گوارش می گردد.
  • وضع حمل در زنان باردار را آسان می کند.
انواع سنگ در جواهرسازی

انواع سنگ در جواهرسازی

یاقوت کبود

پس از الماس، یاقوت کبود سخت ‌ترین سنگ قیمتی بوده و از باارزش ترین سنگ های موجود در زمین است. یاقوت کبود از کانی ‌های سنگی کرندوم بوده که رنگ های متفاوتی هم دارند.

کانی های کرندوم رنگ بندی‌ متنوعی در طبیعت دارند. در این میان یاقوت کبود به عنوان یکی از محبوب ‌ترین ها شناخته می ‌گردد. یاقوت کبود آبی رنگ در جواهرسازی خاص و لوکس کاربرد دارد. انواع انگشتر طلا و جواهرات دیگری که با یاقوت کبود ساخته می شوند از قیمت های بسیار بالایی برخوردار هستند.

یاقوت سرخ

یاقوت سرخ جواهری بی نظیر است که با رنگ قرمز روشنش معروف است. سنگ یاقوت سرخ نیز از کانی کرندوم محسوب شده و از نظر سختی و درخشندگی در رده دوم بعد از الماس قرار دارد. این جواهر حتی از الماس و یاقوت کبود نیز کمیاب تر است. در تولید انواع جواهرات از یاقوت سرخ استفاده می شود و دارای قیمت های بسیار بالایی است.

زمرد سبز

سنگی پررنگ و چشم نواز که به گروه کانی ‌های بریل تعلق دارد را زمرد سبز می نامند. زمرد در بین تمامی سنگ ‌های قیمتی سبز رنگ دارای رنگ سبز بسیار خاص و منحصر به فردی بوده و به راحتی قابل تشخیص می باشد. زمرد سبز در کنار الماس، یاقوت کبود و یاقوت قرمز در دسته سنگ های باارزش و گران قیمت جای گرفته است.

البته توجه شود که زمرد سنگی بسیار شکننده ‌تر از سه سنگ گفته شده است و باید از قرار دادن آن در معرض رطوبت زیاد جلوگیری شود.

فیروزه

سنگ فیروزه از گوهرهایی است که می توان آن را در ایران به وفور یافت. این سنگ از محبوبیت بالایی برخوردار می باشد و معادن آن در نیشابور ایران یافته می شود. درواقع فیروزه نیشابور از مرغوب ترین انواع فیروزه در جهان بوده و این سنگ با ارزش در طبقه سنگ های طبیعی و نیمه قیمتی جای گرفته است.

مروارید

مروارید را نمی توان در دسته سنگ ها قرار داد، اما می توان آن را از جذاب ترین گوهر های مورد استفاده در جواهر سازی شمرد. مرواریدها در برخی از صدف های دو کفه ساخته شده و با شکار صدف استخراج می شود. البته مروارید به صورت طبیعی و پرورشی در دسترس قرار دارد. قیمت مروارید های بدست آمده از صدف های دریایی بسیار بیشتر از قیمت مروارید های حاصل از صدف های پرورشی می باشد. از طرفی مروارید در رنگ سیاه و رنگ های دیگر نیز وجود دارد که قیمت هر رنگ متفاوت خواهد بود.

عقیق

عقیق نوعی کوارتز است و از سنگ های طبیعی و نیمه قیمتی به حساب می آید. ایران کشوری با معادن عقیق است و این سنگ را به جهان صادر می کند. سنگ عقیق اصل ریز دانه و شفاف است. عقیق را می توان در رنگ های سیاه، خاکستری، سفید، قرمز، سبز و حتی آبی روشن یافت. عقیق در بین سنگ های نیمه قیمتی از محبوبیت زیادی برخوردار هستند.

قیمت سنگ در جواهرسازی

قیمت سنگ های مختلف در جواهرسازی بسیار متفاوت می باشد. نوع سنگ و تراشی که بر آن ایجاد شده است می تواند بر قیمت سنگ تاثیرگذار باشد. در کشور ما ایران منابع عظیمی از سنگ های باارزش وجود دارند. استخراج و صادرات این سنگ ها از ارزش های بالایی برخوردار هستند. برای اطلاع از قیمت انواع سنگ در جواهرسازی می توانید به سایت های معتبر فروش جواهر ایران یا کشور های دیگر مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید