مقالات

انواع زنجیر یا گردنبند در زیورالات

انواع زنجیر گردنبند

معرفی انواع زنجیر گردنبند زنانه در زیورآلات

هنگام خرید گردنبند، اکثر خریداران بر اساس آویزها، رنگ ها یا سایر عوامل مرتبط با زیبایی شناسی قطعه تصمیمات خود را می گیرند. در حالی که این ویژگی های بصری ممکن است در اولویت به نظر برسند، خریداران باید از یک عامل مهم دیگر نیز آگاه باشند، آن هم زنجیرهای گردنبند است.
به راحتی می توان متوجه شد که چگونه زنجیر گردنبند جذابیت کلی آن را تغییر می‌دهد. از این رو در مقاله به معرفی انواع زنجیر گردنبند زنانه پرداخته‌ایم.

انواع زنجیر گردنبند زنانه به 3 گروه تقسیم می شوند:

  • زنجیرهای کلاسیک
  • زنجیرهای مدرن
  • زنجیرهای بافت

1 – زنجیرهای کلاسیک

زنجیرهای کلاسیک جز سبک های اصیل در زیورآلات می باشند این سبک زنجیر در 5 شکل مختلف می باشد که عبارتند از:

  1. زنجیرهای فیگارو
  2. زنجیر مارینر یا ملوانی
  3. زنجیر کارتیر یا کورب
  4. زنجیرهای کابلی
  5. زنجـیر رولو

بیایید نگاهی دقیقی به زنجیرهای کلاسیک بیاندازیم.

زنجیر فیگارو

زنجیر فیگارو یک طراحی کلاسیک و در عین حال جذاب برای کسانی است که به سبک جسورانه علاقه مند هستند. زنجیره های فیگارو معمولا از دو تا سه حلقه کوچک، گرد شکل وصل شده به حلقه بیضی بزرگ تر تشکیل می شود. به عبارتی بعد از هر دو یا سه حلقه دایره ای شکل، یک حلقه بیضی شکل بزرگ قرار میگیرد. زنجیر فیگارو مانند زنجیر کابل محکم و بادوام می باشد.

زنجیر-فیگارو

زنجیر-فیگارو

زنجیر مارینر یا ملوانی

زنجیر مارینر یا ملوانی‎ ‎از حلقه‌های بیضی شکل متصل به هم تشکیل شده است و مابین هر یک از این حلقه های بیضی شکل یک ‏اتصال کوچک شبیه یک خط یا میله وجود دارد. ‏
دلیل نامگذاری این زنجیر بدلیل اینکه شبیه لنگر کشتی به نظر می‌رسد آنرا مارینر می گویند.
زنجیر ملوانی یا لنگر یکی از مدل های محبوب زنجیر مردانه است و در ضخامت ها و اندازه های مختلفی وجود دارد.‏

زنجیر مارینر یا ملوانی

زنجیر مارینر یا ملوانی

نوع دیگر زنجیر مارینر هم وجود دارد که به زنجیر مارینر پاف معروف است.

زنجیر مارینر پاف

زنجیر مارینر پاف

زنجیر کورب یا کارتیر

زنجـیر کورب در ایران بیشتر ‏با نام طرح کارتیر شناخته می شود. این زنجیر از حلقه های به هم پیوسته دایره ای شکل که بصورت مسطح و صاف شده تشکیل شده است. شکل این زنجیر طوری است که هم مورد پسند خانم ها هست هم آقایان، با این تفاوت که آقایان بیشتر از مدل های زخیم این مدل استفاده می کنند.

<yoastmark class=

زنجیر کابل

زنجیر کابلی از پیوندهای بیضی یا گرد به هم پیوسته تشکیل شده است. قطعات یا حلقه‌های این زنجیر یکسان هستند و به صورت یک الگوی بی پایان O و – ساخته شده‌اند. زنجیر کابل رایج‌ترین گزینه‌ای است که در کنار جواهرات دیگر فروخته می‌شود. این زنجیر با لحیم کاری مجدد پیوندهای شکسته یا جایگزینی آن‌ها با حلقه‌های جدید به راحتی قابل تعمیر است.

<yoastmark class=

زنجیر رولو

زنجیر رولو شبیه زنجیر کابلی است ولی به ‌جای حلقه های بیضی ، از حلقه های دایره ای متصل به هم ‏تشکیل شده است. زنجـیر رولو با حلقه‌های کوچک برای خانم‌ها و با حلقه‌های بزرگ تر برای آقایان مناسب است‎

<yoastmark class=

2 – زنجیرهای مدرن

انواع زنجیر گردنبند مدرن عبارتند از:

  1. زنجیر سنگاپوری
  2. زنجیر ماری
  3. زنجیر امگا
  4. زنجیر تیغ ماهی
  5. زنجیر باکس

زنجیر سنگاپوری

کل زنجیر سنگاپوری حالت پیچ و تاب خوردگی دارد این حالت پیچ خوردگی زیبایی خاصی به این نوع زنجیر میدهد . دوام و استحکام این نوع زنجیر هم نسبتا بیشتر است .

زنجیر سنگاپوری

زنجیر سنگاپوری

زنجیر ماری

این زنجیر از حلقه های مسطح موجی شکل که به هم وصل شده و شبیه پوست مار هست ساخته شده . این زنجیر هم از لحاظ ساختار و هم از لحاظ انعطاف پذیری شبیه مار می باشد . یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این زنجیرها این است که به راحتی گره نمی‌خورند.

زنجیر ماری

زنجیر ماری

زنجیر امگا

زنجـیر امگا شبیه زنجیر ماری میباشد با این تفاوت که زنجیر امگا انعطاف پذیری خیلی کمتری دارد ، علت آن هم وصل شدن حلقه های مسطح شکل به صورت خیلی نزدیک به هم است . یکی از ویژگیهای این نوع زنجیر درخشندگی و براق بودن سطح این زنجیر است .

<yoastmark class=

زنجیر تیغ ماهی

زنجیر تیغ ماهی از حلقه های مسطحی که شبیه تیغ ماهی است و به هم پیوسته ساخته شده . این زنجیر هم مثل زنجیر ماری از انعطاف بیشتری برخوردار است . این نوع زنجیر بیشتر برای استفاده خانم ها می باشد .

<yoastmark class=

زنجیر باکس

زنجیر باکس که بیشتر به زنجیر ونیزی مشهور است از پیوستن حلقه های مربع شکل به هم ساخته میشود . این زنجیر هم بصورت تکی و هم با اویز مورد استفاده قرار میگیرد . زنجیر باکس خیلی با انعطاف میباشد . و از لحاظ ضخامت انواع مختلفی دارد . اکثر خانوم ها برای استفاده مدال از این نوع زنجیر استفاده میکنند.

برای مطالعه در مورد انواع قفل در جواهرات کلیک کنید.

زنجیر-باکس

زنجیر-باکس

3 – زنجیرهای طرح بافت

انواع زنجیر گردنبند بافت عبارتند از :

  1. زنجیر توپی
  2. زنجیر بیزانس
  3. زنجـیر پاپکورن
  4. زنجیر اسپیکا
  5. زنجـیر طنابی

زنجیر توپی

می توانید آن را یک زنجیر مهره ای یا یک زنجیر توپی نام ببرید، هر دو نام درست هستند. برای این زنجیر، جواهرسازان چندین گوی فلزی کوچک را با میله‌های رابط ظریفی به یکدیگر متصل می کنند. مهره‌ها ممکن است تو پور یا توخالی باشند و فاصله بین گوی ها بر اساس نوع و سایز زنجیر متفاوت می باشد. این مدل زنجیر بیشتر در بین آقایان مورد پسند است. زنجیرهای توپ/ مهره خیلی قوی نیستند و تحت فشار یا نیروی غیرمنتظره شکسته می شوند.

زنجیر توپی

زنجیر توپی

زنجیر بیزانس

این زنجیر از به هم پیوستن چند حلقه به شکل خاص به هم ساخته میشود. در هم تنیدگی این نوع زنجیر خیلی پیچیده است. زنجیر بیزانس به زنجیر اتریشی هم معروف است. این زنجیر هم به شکل استوانه ای میباشد هم به شکل مربع. زنجـیر بیزانس اکثرا حالت یوغور دارد و و بیشتر مورد استفاده آقایان قرار میگیرد.

زنجیر بیزانس

زنجیر بیزانس

زنجیر پاپکورن

این زنجیر از پیوستن چندین حلقه برجسته به هم ، ساخته میشود و حالت استوانه ای دارد . دلیل نام گذاری این زنجیر به این خاطر میباشد که حاصل پیوستن حلقه های این زنجیر در کنار هم بیشتر شبیه شکل پاپکورن است .

<yoastmark class=

زنجیر اسپیکا

این زنجیر که به زنجیر گندمی هم مشهور است از به هم پیوستن حلقه های بیضی شکل که در یک جهت هستند ساخته میشود که در نهایت شبیه خوشه گندم است . این زنجیر از لحاظ استقامت فوق العاده میباشد . در این نوع زنجیر مدل هایی که ضخبم تر هست مورد استفاده اقایان می باشد و آنهایی که ظریف هستند مورد پسند خانم ها می باشد .

زنجیر اسپیکا

زنجیر اسپیکا

زنجیر طنابی

زنجـیر طنابی طراحی پیچیده‌ای داشته و همچنین برای ساخته شدن نیاز به حلقه‌های زیادی نیاز دارد. هر پیوند به یک یا چند حلقه ریز متصل می‌شود تا الگویی شبیه طناب ایجاد کند. اثر مارپیچی ایجاد شده توسط پیوندهای به هم پیوسته، درخشش و جذابیت قابل توجهی را ارائه می‌دهد. مدل‌های ضخیم‌تر این گردنبند به خودی خود زیبا هستند و می‌توانید آن‌ها را به تنهایی استفاده کنید.

<yoastmark class=

دیدگاهتان را بنویسید