مقالات

انواع قفل در جواهرات

انواع قفل در جواهرات و زیورآلات

با تمام تصمیماتی که برای طراحی یک قطعه جواهر انجام می شود، احتمالا می توان گفت که انتخاب قفل جواهرات دقیقا اولویت اول هیچ طراح نیست. اما اگر نوع قلاب جواهرات را اشتباه انتخاب نمایید، پشیمان خواهید شد. برای جلوگیری از هرگونه اشتباه در انتخاب گیره جواهرات، دانستن انواع آن و نحوه عملکرد هر قلاب یک امر ضروری می باشد. شاید تعجب کنید، اما انواع قفل در جواهرات و زیور آلات وجود دارد که می‌تواند شما را در انتخاب‌ کردن یکی از آن‌ها گیج کند. از این رو، در این مقاله انواع قفل در جواهرات را شرح خواهیم داد.

انواع مختلف گیره در جواهرات

انواع زیورآلاتی که نیاز به قفل دارند عمدتا گردنبند، دستبند و خلخال هستند. طراحان اغلب بسته به اندازه، سبک و کیفیت جواهرات، نوع قفل را انتخاب می‌کنند. انواع قفل در جواهرات و زیورآلات عبارتند از:

  • حلقه فنری یا مدبر
  • قفل خرچنگی یا طوطی
  • قفل بشکه ای
  • قفل دکمه ای یا ضامنی
  • قفل مگنتی
  • قفل اس هوک
  • قفل ماهی هوک
قفل فنری یا مدبر

قفل فنری یا مدبر

قفل فنری یا مدبر

از انواع قفل در جواهرات میتوان به قفل فنری یا مدبر اشاره کرد. این یک قفل فلزی با مکانیزم فنری ساده است. برای استفاده از آن فقط کافی است اهرم کوچک را به عقب بکشید. با این کار فنر فشرده شده و دریچه‌ای برای یک زبانه پدیدار می‌شود. با رها کردن اهرم قفل بسته شده و زنجیر در جای خود بسته می‌شود.

به خاطر داشته باشید که بستن قفل فنری روی یک دستبند، فقط با استفاده از یک دست، می تواند آزاردهنده باشد. اگر از این قفل استفاده می کنید، قطعا به کمی زمان و صبر اضافی نیاز خواهید داشت. اما به طور کلی یک گیره بسیار کاربردی و انتخابی عالی برای اکثر جواهرات است.

قفل خرچنگی یا طوطی

قفل خرچنگی یا طوطی

قفل خرچنگی یا طوطی

این نوع دیگری از قفل فنری است که به خودی خود بسته می شود. برای باز کردن آن، اهرم را با انگشت شست خود به سمت پایین فشار دهید تا قسمت پایینی “پنجه” به سمت داخل بچرخد. با رها کردن اهرم، قفل بسته می شود.

می توانید قفل جواهرات خرچنگی را در اندازه ها و سبک های مختلف بخرید. این مدل قفل برای دستبندها ایده‌آل است. استفاده از قلاب خرچنگ را برای هر قطعه از جواهرات روزمره که وزن سبک یا متوسط دارند به شدت توصیه می شود. قطعات سنگین تر به قفلی محکم تر نیاز دارند.

قفل بشکه‌ای

قفل بشکه‌ای

قفل خرچنگی یا طوطی

از انواع قفل در جواهرات می توان به قفل خرچنگی یا طوطی اشاره کرد این نوع دیگری از قفل فنری است که به خودی خود بسته می‌شود. برای باز کردن آن، اهرم را با انگشت شست خود به سمت پایین فشار دهید تا قسمت پایینی “پنجه” به سمت داخل بچرخد. با رها کردن اهرم، قفل بسته می‌شود.

می‌توانید قفل جواهرات خرچنگی را در اندازه‌ها و سبک‌های مختلف بخرید. این مدل قفل برای دستبندها و خلخال‌ها ایده‌آل است. استفاده از قلاب خرچنگ را برای هر قطعه از جواهرات روزمره که وزن سبک یا متوسط دارند به شدت توصیه می‌شود. قطعات سنگین‌تر به قفلی محکم‌تر نیاز دارند.

قفل دکمه‌ای یا ضامنی

قفل دکمه‌ای یا ضامنی

قفل دکمه‌ای یا ضامنی

یک انتهای این قفل میله بلندی به شکل “T” بوده و انتهای دیگر آن اغلب یک دایره شکل است. میله به سادگی از طریق انتهای دایره ای شکل آن می لغزد و در جای خود قفل می شود. اغلب اوقات، گیره های جواهرات ضامنی بیشتر برای زیبایی جواهرات استفاده می شوند؛ به عنوان مثال، برای گردنبندهایی که قفل آن‌ها در جلو قرار می گیرد.

این گیره ها برای جواهرات سنگین مورد استفاده قرار می گیرد. هنگام انتخاب یک گیره ضامن، مطمئن شوید که میله به طور ایمن در جای خود قفل می شود.

 قفل مگنتی

قفل مگنتی

قفل مگنتی

یکی دیگر از انواع قفل در جواهرات میتوان به قفل مگنتی اشاره کرد. همانطور که از نامش مشخص است، قفل جواهرات مغناطیسی از دو قطعه آهنربادار تشکیل است. اینها به هم می چسبند و دو سر زنجیر جواهرات بدون هیچ زحمتی به هم وصل می شود‌. برخی از قفل های مغناطیسی کوچک، گرد و ظریف، در حالی که برخی دیگر بزرگ و مستطیلی هستند.

این گیره ها به راحتی بسته شده و برای انواع جواهرات به خوبی جفت و جور می شوند. آن ها همچنین بهترین انتخاب برای افرادی هستند که در استفاده از قفل های اهرمی یا خرچنگی مشکل دارند.

قفل اس هوک

قفل اس هوک

قفل اس هوک

 

این قفل درست شبیه حرف انگلیسی S  است و به گونه‌ای طراحی شده که به یک انتهای یک جواهر متصل شده و در انتهای دیگر روی یک حلقه می‌لغزد. توجه داشته باشید که برای مطمئن شدن از درست بسته شدن این قفل باید سه بار بررسی کنید که قلاب به اندازه کافی سفت باشد تا بدون لیز خوردن روی حلقه قفل شود. همچنین مطمئن شوید که به لباس یا چیز دیگری گیر نمی‌کند.

<yoastmark class=

قفل ماهی هوک

قفل ماهی هوک «FISH HOOK» نسبت به سایر قفل های زیورآلات در انواع قفل در جواهرات رواج کمتری دارند با این حال، یکی از زیباترین قفل جواهرات هستند. یک سر آن ، یک قفل فلزی و سر دیگر یک جعبه بیضی شکل وجود دارد. قلاب در یک نقطه پنهان در داخل جعبه محکم می شود. بستن این نوع قفل جواهرات با یک دست دشوار است، بنابراین معمولا برای گردنبند استفاده می‌شود. گاهی اوقات این قفل‌ها بسیار شیک هستند و حتی با الماس هم تزئین شده و برای زیباتر کردن جواهر، در آن تعبیه می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید